Vill du flyga?
På denna webbplats beskriver vi utvecklingen av flygplatsen och området runt den. För att komma till flygplatsens webbplats klicka på länken nedan.
Gå till Stockholm Skavsta flygplatsPå denna webbplats beskriver vi utvecklingen av flygplatsen och området runt den. För att komma till flygplatsens webbplats klicka på länken nedan.
Gå till Stockholm Skavsta flygplatsRegeringen har bjudit in till Vänsterpartiet och allianspartierna till samtal om höghastighetsbanan i förhoppning om att finna en bred parlamentarisk överenskommelse. Ostlänken är den del av Sveriges tänkta nät av höghastighetsbanor som byggs först. Den initiala finansieringen av Ostlänken ryms redan inom befintlig nationell transport och finns med i den uppdaterade nationella plan som regeringen förväntas fatta beslut om inom kort. Trafikverket har beräknat fram trafikstart till 2033-2035. Regeringens initiativ kring höghastighetsbanan har mottagits positivt av regionala aktörer som samtidigt kommenterar bygget av Ostlänken.
-Det är både min förhoppning och övertygelse att det i bästa fall kan göra att man kommer fram snabbare, säger Sten Olsson, vd för Nyköping-Östgötalänken till SVT Sörmland
Sörmländska politikers tålamod tryter visar uttalanden till tidningen SN
– Sätt spaden i backen nu, säger Anna af Sillén, oppositionsråd i Nyköping som får medhåll av Malin Hagerström, miljöpartistiskt kommunalråd i Nyköping.
– Jättebra att de är överens, men det viktigaste är att de sätter igång och bygger Ostlänken. Nu.
Också i Norrköping mottogs regeringsbesked positivt där Lars Stjernkvist, KSO (s) och det moderata oppositionsrådet Infrid Cassel skickade ut ett gemensamt pressmeddelande.